Mastermind

Mastermind is een klassieker onder de spellen in logisch denken. De ene speler probeert de geheime code van de andere speler te ontrafelen.

De codemaker kiest in het geheim vier code-pionnen en plaatst deze in een gekozen volgorde achter het zichtschermpje. Het is toegelaten om twee of meer pionnen in dezelfde kleur te kiezen. De codemaker heeft de keuze uit zes verschillende kleuren. Dit is de verborgen code die de codebreker moet gaan ontrafelen.

In zijn beurt plaatst de codebreker vier code-pionnen naar keuze in de eerste lege rij. Nu geeft de codemaker met de sleutel-pinnen het resultaat:

  • met zwarte pinnen: hoeveel kleuren staan op de juiste positie?
  • met witte pinnen: hoeveel kleuren komen wel in de code voor, maar staan niet op de juiste positie?

Met deze nieuwe informatie plaatst de codebreker vier volgende code-pionnen in de eerstvolgende lege rij.

Als de codemaker vier zwarte pinnen heeft geplaatst, is de code gekraakt. Nu wisselen de rollen. De speler die de minste beurten nodig heeft, om de codes te kraken, is de winnaar van het spel.

Afhaalpunten
Sinaai
€10,00 voor 7 dagen
Waarborg
€50,00
Categorie
Reuzespelen
Tags
groepsactiviteit